Hack the Bias

Van 13 t/m 30 januari organiseert Feminer de campagne Hack the Bias: maak plaats voor vrouwen in data, tech en ontwerp.

Kunstmatige Intelligentie die vrouwen niet als CEO herkent, deepfakes die helpen bij het creëren van wraakporno en verkeersongevallen waarbij vrouwen bijna 50% meer kans hebben op ernstige verwondingen – de gender bias is diep verankerd in data, technologie en ontwerp. Daarom zet Feminer zich met een campagne in om vrouwen bewust te maken van deze bias en om ze handvatten mee te geven om er zélf iets aan te doen.

Van alledaagse apparaten en vervoersmiddelen tot complexe toepassingen van technologie en AI; momenteel zijn vrouwen in de ontwikkeling van (data gedreven) technologieën vaak bijzaak. Daardoor nemen technische ontwerpen of digitale oplossingen vrouwen niet mee. Dit is geen noodzakelijk gevolg van technologie zelf, maar het gevolg van een ontwerpcultuur waarin historisch gezien de stem en belangen van vrouwen geen rol hebben gespeeld. Ontwerpers en ontwikkelaars hebben daarom tools nodig om inclusief ontwerp mogelijk te maken.

Over ‘Hack de bias’
Van 13 t/m 30 januari organiseert Feminer, een platform dat zich inzet voor gendergelijkheid op de werkvloer, een campagne om vrouwen bewust te maken van deze bias. “Het is natuurlijk niet alleen aan vrouwen om de heersende cultuur, die zich voornamelijk op het mannelijk perspectief richt, te veranderen. Een cultuurverandering komt ook van bovenaf. Onder onze volgers bevinden zich echter ook de ontwerpers van de toekomst. Als zij bewust zijn van de bias en de tools hebben om hier iets aan te doen, kan dat al een grote verandering teweegbrengen.”

Om dit bewustzijn bij vrouwen te creëren, zet Feminer zich de komende weken op haar sociale media kanalen in om voorbeelden van technologieën uit te lichten waarin vrouwen, bewust of onbewust, niet in zijn meegenomen. Deze week is er ook een artikel gepubliceerd waarin experts de huidige stand van zaken bespreken. Later volgen artikelen en podcasts die dieper ingaan op manieren om kritisch over technologie, data en ontwerp na te denken. In de laatste week van de campagne vindt er op 30 januari, in samenwerking met Capgemini, een Feminer Connect plaats waarin dieper wordt ingegaan op de rol van inclusiviteit bij de ontwikkeling en toepassing van AI.

Meer nieuws